Case: Konversio- ja Hakukoneoptimointi

Aloitimme Lappi-Hunajan kanssa yhteistyön, joka painottui ensin konversio-optimointiin ja sivuston käytettävyyden kehittämiseen mutta laajeni myös hakukone-optimointiin. Yhteistyön alussa auditoimme myös Google Analyticsin, ja koska myynnit eivät sinne kertyneet, ne asennettiin kertymään analytiikkaan.

Vaikka puutteellisesta analytiikasta johtuen verkkokaupan konversioprosentin muutosta ei pystytä vertailemaan, on verkkokaupan konversioprosentti kuitenkin yhteistyön aikana ollut erinomaisella tasolla jopa hiljaisena sesonkina. Käytettävyys on parantunut etenkin mobiilissa. Kehitysehdotuksemme perustuivat analytiikasta saatuihin ja testatessa nousseisiin huomioihin sekä exit-kyselyyn, jossa sivustokävijä voi itse kertoa miksi keskeytti vierailunsa.

Hakukoneoptimoinnin aloitimme tekemällä kattavan teknisen auditoinnin kaikille sivustoille (suomen- ja saksankieliset brändisivustot sekä verkkokaupat). Lisäksi teimme avainsana-analyysin, jossa etsimme tärkeimmät termit saksaksi ja suomeksi.

Suositustemme pohjalta sivustolle tehtiin pieniä teknisiä viilauksia mutta sitäkin enemmän huomiota vaativat sisällöntuotanto ja kävijöiden ohjaus. Muutosten johdosta Saksan verkkokaupassa orgaaninen hakuliikenne kasvoi 60% ja Suomen kaupassa se yli kaksinkertaistui edellisestä vuodesta.

Lappi-Hunaja

Lappi-Hunaja on suomalainen hunajayritys, jonka tärkeimmät markkinat ovat Suomi ja Saksa. Vuonna 2020 joulumarkkinoita ei järjestetty ja saksalaiset asiakkaat piti tavoittaa myös verkosta.

Verkkokauppa Lappi-Hunajalla on ollut jo 15 vuotta mutta korona-aikana sen kehittämiseen haluttiin erityisesti panostaa.