Konver­sio-op­ti­moin­ti

Konversio-optimoinnin tavoitteena on kasvattaa verkkokaupan konversioprosenttia. Myynti kasvaa kun yhä useampi verkkokaupan kävijöistä ostaa.

Mikä on hyvä konversioprosentti verkkokaupalle?

Konversioprosentti tarkoittaa sitä prosenttiosuutta verkkokaupan kävijöistä, jotka ostavat jotain. Hyvä verkkokaupan konversioprosentti vaihtelee toimialoittain. Harkintaprosessi on sitä yksinkertaisempi mitä edullisempi tuote on, joten keskimäärin konversioprosentin tulisi olla korkeampi mikäli tuotteet ovat edullisia. Toisaalta esimerkiksi matkailualalla harkinta-aika on keskimäärin useita kuukausia ja hinta jopa tuhansia euroja, joten matkailualan verkkokaupoissa konversioprosentti saattaa olla hyvin matala, alle prosentin. Keskimäärin kuitenkin tyypillinen verkkokaupan konversioprosentti on parin prosentin luokkaa (1,5-3%). Konversio-optimoinnilla (CRO) pyritään nostamaan konversioprosenttia.

Verkkokaupan myynnin parantaminen konversio-optimoinnilla

Verkkokaupan konversion optimointi on pitkäjänteistä työtä mutta toimivien ratkaisujen implementointi hyödyttää pitkällä aikavälillä. Konversio-optimointi perustuu dataan. Usein data kerätään A/B-testauksella eli kävijöille näytetään kahta eri versiota, joista paremmin toiminut otetaan jatkuvaan käyttöön. Kvantitatiivinen testaus toki kuuluu optimoijan työkalupakkiin mutta usein suomalaisilla sivustoilla ongelmaksi muodostuu vähäinen kävijöiden, ja siten riittävän datan, määrä. Verkkokaupan konversio-optimointia voidaan tehdä myös muilla keinoin kuin A/B-testauksella. Ota yhteyttä niin keskustellaan verkkokauppasi tilanteesta ja tavoitteista.

Tarvitsetko apua verkkokaupan käytettävyyden ja konversion parantamiseen? Ota yhteyttä!

tilaa uutiskirjeemme

Pysy ajan tasalla verkkokaupan markkinoinnista. Uutiskirjeen teemoina digitaalinen markkinointi, konversio-optimointi ja verkkokaupan käytettävyyden parantaminen.