Hakukoneoptimointi

Näin saat ihmiset löytämään sivustosi Googlen hakutuloksista

Jos haluat myydä verkkokaupassasi isosti tuotteita tai palveluita, tarvitset sinne paljon liikennettä. Se tarkoittaa siis ihmisiä tietokoneiden takana, jotka menevät saitillesi tekemään ostoksia.

Mutta mistä saat ihmisiä kauppaasi järkevällä rahalla?

90 % ihmisistä etsii tarvitsemaansa tuotetta tai ratkaisua ongelmaansa Googlesta.

Jos yrityksesi ei ole siellä, sitä ei käytännössä ole olemassa. Tai ainakin menetät valtavan määrän myyntiä kilpailijoillesi.

Sinulla on Googlessa 2 vaihtoehtoa: joko maksaa hakukonemainoksista, tai optimoida sisältösi niin, että sivustosi löytyy luonnollisissa hakutuloksissa, ja ihmiset tulevat sivuillesi.

Löydä itsesi TOP3-sijoilta

Ensimmäiset kolme sijoitusta saavat noin 60 % orgaanisista klikeistä. Se on siis tavoitteena kaikilla tärkeillä ja ostovoimaa tuovilla termeillä.

Miten hakukoneoptimointi maksaa itsensä takaisin?

Hakukoneoptimoinnissa et maksa erikseen jokaisesta klikkauksesta. Kun saat tulokset kohdalleen, kevyt ylläpito riittää “ilmaisen liikenteen saamiseksi sivustolle”.

Sen lisäksi, että hakukoneoptimoinnilla saatava liikenne on edullisempaa kuin maksetulla mainonnalla, se myös tuottaa paremmat tulokset myynnissä. Satojen verkkokauppojen myynnin kokemuksella tiedämme, että hakukoneoptimoinnin myötä tulevat ihmiset ostavat paremmin verkkokaupassa kuin maksetulla mainonnalla tulevat ihmiset.

Hakukoneoptimointi koostuu 3 eri osa-alueesta

Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi koostuu useista pienistä palasista. Pahimmillaan koko verkkokaupan näkyminen hakukoneissa on voitu estää, mikä tietysti vesittää koko hakukoneoptimoinnin. Tämän takia verkkokauppojen hakukoneoptimointi aloitetaan aina analyysillä, jolla löydetään isoimmat ongelmat ja osataan keskittyä oleellisiin asioihin, joiden korjaaminen tuo suurimmat voitot.

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto perustuu aina laajaan avainsanatutkimukseen ja liiketoiminnan ymmärtämiseen. On äärimmäisen tärkeää, että sisällöntuotannon panokset käytetään oikeisiin sisältöihin, jotka tukevat liiketoimintaa. 20/80-sääntö pitää paikkaansa myös verkkokaupan sisällöntuotannossa.

Linkit ja suosittelu

Internetissä olevat linkit toimivat suositteluina. Jos suuri määrä laadukkaita sivustoja linkittää sivustollesi, onhan sen pakko olla hyvä! Tämä on Googlelle ja muille hakukoneille yksi kriteeri hyvästä, toimivasta ja luotettavasta verkkokaupasta ja näin ollen sitä halutaan nostaa hakutuloksissa ylöspäin.

Hakukoneoptimoinnin hinta

6 kk aloitus

Hinnoittelu vaihtelee työmäärän mukaan ja isoimpia muuttujia hinnassa on sivuston laajuus ja muutosten tekeminen sivustolle. Ison verkkokaupan sivumäärä on valtava verrattuna pienempään muutamaa palvelua myyvään sivustoon. Sekin on aina sovittavissa, että teemmekö me muutokset ja uudet sisällöt sivustolle vai tekeekö asiakas ne ohjeiden mukaisesti. Tämän takia hinta on hyvä katsoa aina erikseen sen mukaisesti mikä on tarve. Mutta tässä on esimerkki siitä mitä yhteistyö voisi sisällöltään ja hinnaltaan pitää paikkaansa.

1. Kuukausi: Avainsana-analyysi

  • Aloituspalaveri, jossa käydään palvelut läpi mitä myydään
  • Avainsana-analyysi aloituspalaverin pohjalta
  • 30 Min välitsekki, jossa arvotetaan yhdessä avainsanojen tärkeyttä liiketoiminnan kannalta.
  • Lopputulemana avainsana-analyysi, jonka pohjalta sivuston muutokset ja sisältösuunnitelma tehdään

2. Kuukausi: Sivuston muutokset

  • Valitaan termit joita käytetään sivustolla myytävissä palveluissa tai tuotteissa.
  • Tehdään ehdotus sivuston rakenteesta, joka vastaa näitä termejä.
  • Tsekataan kilpailijoiden onnistumiset. Aina ei kannata pyörää keksiä uudestaan.

3. KK Sisältösuunnitelma

  • Miten termejä käytetään sivustolla? Millaiset otsikot? Mitkä termit palveluihin ja mitkä blogeihin.
  • Kolmannen kuukauden kohdalla osaat itse tuottaa hakukoneoptimoitua sisältöä ja ymmärrät mitä siinä täytyy ottaa huomioon.

4. Kuukausi: Sivuston tekniset muutokset

  • Käydään läpi kaikki muut sivuston indeksoitavuuteen vaikuttavat asiat ja koostetaan näistä työlista
  • Tehdään muutokset sivustolle / Google Search Consoleen./li>

5. Kuukausi: Linkitykset

  • Sivuston sisäisen linkityksen tarkistus ja parannusehdotukset.
  • Ulkoisten linkkien määrä ja suunnitelma siihen miten niitä saadaan lisää.

6. Kuukausi: Homma pakettiin ja seuraavat stepit

  • Seuraavat stepit miten hakukoneoptimointia on hyvä jatkaa. Yksin tai yhdessä.
  • Mitä on saatu aikaiseksi, sijoitukset ja liikennemäärät.

Hinta: 3 200 € +alv

Tällä rungolla pääsee kuka tahansa jo hyvin pitkälle ja alkaa hahmottamaan, että mitä hakukoneoptimointi on ja miten orgaanisiin sijoituksiin pystyy itse vaikuttamaan. Tätä on hyvä jatkaa hakukoneoptimoinnin tuella, jotta ongelmia voidaan jatkossakin ratkoa yhdessä, mutta kevyemmällä mallilla.

Hakukoneoptimoinnin tuki

  • Vuosisuunnitelma sivustosi hakukoneoptimoinnille.
  • Palaveri joka toinen kuukausi, jossa käydään läpi: sivuston orgaaninen liikenne, sijoitusten kehitys ja mitä tehdään seuraavaksi.
  • Hakukoneoptimoinnin työkalut, joilla seurataan sijoituksia ja sivuston teknistä tilannetta.
  • Jatkuva tuki vastaan tuleviin ongelmiin ja kysymyksiin.

Hinta: Alk. 270 € +alv / kk

Mikäli sivustolle ei ole tehty avainsana-analyysia tai teknistä tsekkiä, ne täytyy tehdä ennen hakukoneoptimoinnin tuen aloittamista.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi Aarna Marketingin kanssa.

Aarna Marketingin hakukoneoptimointi tähtää parempiin tuloksiin, jotka tuottavat verkkokauppaasi lisää myyntiä ja asiakkaita.

Ennen kuin teemme mitään analyysiä tai tutkimusta verkkokauppasi hakukoneoptimoinnista, tutustumme ensin liiketoimintaasi, tuotteeseesi ja asiakkaaseesi.

Kun ymmärrämme tarkasti, minkä ongelman ratkaiset asiakkaallesi, teemme hakukoneoptimointianalyysin ja avainsanatutkimuksen. Niiden perusteella aloitamme optimoimaan sivuasi, jotta se näkyy hakukonetuloksissa.

Katsomme, että verkkokauppasi rakenne vastaa sitä, miten asiakkaat hakevat tuotteitasi. Käytämme oikeita sanoja ja termejä, kun kerrot tuotteistasi. Huolehdimme, että verkkokauppasi on teknisesti löydettävissä.

Keskitymme hakukoneoptimoinnissa ensiksi niihin asioihin, joilla voimme saavuttaa nopeasti mahdollisimman ison hyödyn. Niitä ovat esimerkiksi asiakkaiden käyttämien hakusanojen käyttäminen tärkeimpien tuotekategorioiden sisällöissä tai uusien sisältösivujen luominen avainsana-analyysissa löydetylle tärkeälle mutta vähäisen kilpailun avainsanalle.

Sen jälkeen pyrimme saamaan kaikilla tärkeillä termeillä sijoituksen hakukoneiden kärjestä. Jo yhden sijan nousu Googlen ensimmäisellä sivulla kasvattaa klikkiprosenttia keskimäärin 31%.

Paremmat tulokset hakukoneissa tuottavat sinulle lisää liikennettä kauppaasi, mikä taas tarkoittaa lisää myyntiä.

Parhaiten asian todistavat tyytyväiset asiakkaamme. Tässä muutama heidän kommenteistaan:

“Yhteistyön tuloksena Saksan verkkokaupassa orgaaninen hakuliikenne kasvoi 60% ja Suomen kaupassa se yli kaksinkertaistui edellisestä vuodesta.”

Lappi-Hunaja

Haluatko kuulla lisää, miten voisimme tehdä sinulle hakukoneoptimoinnilla parempia tuloksia.

Aarna Marketingin tekemä hakukoneoptimointi sopii sinulle, jos

+ kehität verkkokauppaasi ennakkoluulottomasti
+ olet kiinnostunut tuloksista
+ ymmärrät, että hyvät tulokset vaativat aina pitkäjänteisyyttä

Ota yhteyttä