ROAS-laskuri
Haluatko lisätä yrityksesi mainostuottoa? Laske mainontaan sijoitetun pääoman tuotto ROAS-laskurin avulla.
ROAS
ROAS (Return On Ad Spend) tarkoittaa sitä tulon määrää, minkä yritys saa takaisin jokaisesta mainontaan käytetystä eurosta. ROAS-laskuri on mainoskampanjoiden tehokkuuden mittari. Yritysten kannattaa laskea ROAS-luku säännöllisesti, sillä sen avulla voi seurata mainoskampanjoiden tehokkuutta ja niiden vaikutusta yrityksen tulokseen.
MITEN ROAS-LUKU LASKETAAN?
Aloita syöttämällä ROAS-laskuriin mainontaan käytetty pääoma ja mainonnan tuottama liikevaihto. Kaava on yksinkertainen, mutta tulosten tulkinta ei yleensä ole yhtä suoraviivaista. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että korkea ROAS-luku on parempi kuin pienempi luku.
ROAS-laskuri
MITÄ HYÖTYÄ ROAS-LUVUN LASKEMISESTA ON?
Laskurin avulla voit selvittää verkkokauppasi ROAS-luvun. ROAS on erityisen hyödyllinen mittari silloin, kun halutaan seurata tietyn mainoskampanjan tehokkuutta.
Esimerkiksi, jos verkkokauppasi markkinoinnin ROAS-luku on 400%, tämä tarkoittaa, että jokaista mainontaan käytettyä euroa kohden saat takaisin neljä euroa ja sinulle jää näiden erotus eli kolme euroa. Tästä voitosta täytyy kuitenkin maksaa kaikki yrityksen liiketoiminnan kulut. Jos verkkokauppasi ROAS-luku on 400%, yrityksen voidaan ajatella olevan tasapainossa. Tällä tasolla on kuitenkin mahdollista, että mainontaan käytetty raha menetetään ja yritykselle syntyy tappiota.
Jos verkkokaupan ROAS-luku on 800% tai enemmän, voidaan melko turvallisesti sanoa yrityksen toiminnan tuottavan voittoa. Tämän takia verkkokaupan ROAS-luvun olisi hyvä olla mahdollisimman korkea ja vähintää 800%. Se, mikä on hyvä ROAS luku, riippuu monista tekijöistä ja vaihtelee yritysten välillä.