Mittaaminen

Hyväksi verkkokauppiaaksi voi tulla vain kunnollisen analytiikan avulla

Sivuston analytiikan avulla verkkokauppaasi on mahdollista kehittää jatkuvasti. Jos teet muutoksia muuten kuin analytiikkaan perustuen, saatat onnistua joskus. Mutta jatkuvasti arvaamalla toiminta ei kehity pitkäjänteisesti.

Sivuston analysoitavia asioita on yksinkertaistaen vain kaksi: liikenteen lähde (liikenne) ja verkkokaupan kävijäpolku.

Liikenteen lähde tarkoittaa sitä, mistä asiakas löytää verkkokauppasi (esim. YouTube-mainonta, hakukoneoptimointi, Facebook-mainonta). Kävijäpolku taas tarkoittaa sitä reittiä, jonka asiakas tekee verkkokauppasi sisällä. Kävijäpolku tähtää konversioon eli yleensä myyntiin ja joskus yhteydenottoon.

Palvelumme datan keräämiseen ja analysointiin

Analytiikan asennus

Moni yhteistyömme uusien asiakkaiden kanssa käynnistyy analytiikan asennuksella. Datan kertyminen oikein on lähtökohta onnistuneelle analytiikalle, jonka pohjalta muutoksia voidaan tehdä.

Yleisimmin käytetty web-analytiikan työkalu on Google Analytics. Meillä on siitä yli kymmenen vuoden käyttökokemus. Voimme auttaa myös, mikäli mietit jotain toista web-analytiikan työkalua. Esimerkiksi osa asiakkaistamme on valinnut Piwik PRO:n tai Matomon, joka säilyttää datan EU:ssa.

Analytiikan auditointi

Analytiikan auditoinnissa kartoitamme, miten Google Analyticsia hyödynnetään nyt. Samalla kartoitamme sivuston toiminnallisuudet sekä mahdolliset puutteet datan keräyksessä. Auditoinnissa tarkastetaan 70 kohtaa analytiikasta ja lopputuloksena saat pisteytystaulukon sekä konkreettiset kehitysehdotukset.

Analyysit

Analytiikkadataa kannattaa hyödyntää monipuolisesti liiketoiminnan kehittämisessä. Teemme datan pohjalta syväanalyysejä, jotka räätälöidään tarpeidesi mukaan. Kyseessä voi olla esimerkiksi verkkokaupan käyttäjien ja käytettävyyden syväanalyysi, sähköpostimarkkinoinnin analyysi tai offline-kampanjoiden analyysi.

Konversio-optimointi

Ennen kuin käydään läpi, mitä konversio-optimointi sisältää, käydään ensin läpi, mitä konversio tarkoittaa.

Se tarkoittaa yksinkertaistettuna jotakin ennalta määritettyä tavoitetta, jonka asiakas suorittaa. Konversio voi olla siis vaikka hanskojen osto verkkokaupassa. Yhtä lailla konversio voi olla myös jokin muu tavoite, kuten yhteydenotto, uutiskirjeen tilaus, tuotenäytteen tilaus tai mikä tahansa muu tavoite, jonka haluat asiakkaasi suorittavan.

Konversio-optimointi tarkoittaa konversion parantamista. Eli miten saat useamman ja useamman ostamaan hanskat, tilaamaan näytteen tai ottamaan yhteyttä.

Miksi konversio-optimointia kannattaa tehdä?

Ajatellaan, että sukkapari maksaa 20 euroa. Saat verkkokauppaasi 10 000 kävijää kuukaudessa 2 000 euron hintaan. Yhden kävijän hinta on siis 0,20 €. Verkkokauppasi konversioprosentti on 1. Näin siis 1 000 kävijää ostaa 20 eurolla kuukaudessa. Se tekee 20 000 euron myynnit.

Jos tuplaisit kävijämäärän, tuplaisit myös myynnit 40 000 euroon, mutta maksaisit mainonnasta joka kuukausi 4 000 euroa.

Jos tuplaisit pelkästään verkkokauppasi konversioprosentin, mutta säilyttäisit kävijämäärän samana, saisit samat 10 000 kävijää sivuillesi 2 000 eurolla. Mutta nyt saisitkin 2 000 kävijää ostamaan 1 000 sijasta. Näin tuplaisit myyntisi 40 000 euroon aiemman 20 000 euron sijasta.

Kuten huomaat, yksinkertaisellakin konversio-optimoinnilla tulokset kasvavat merkittävästi. Kun konversio-optimointia tehdään koko kävijäpolun mitassa, tulokset paranevat radikaalisti. Jotta voisit tuplata myyntisi konversio-optimoinnin avulla, työtä täytyy tehdä pitkäjänteisesti.

Otetaan esimerkki:

Sähköpostilistallasi on 10 000 ihmistä, joista 3,4 % klikkaa sukkatarjoukseen, jossa myyt sukkia nyt poikkeuksellisesti 10 euron hintaan eli -50% alennuksella. 340 ihmistä menee siis sukkien tuotesivulle.

  • Kovan tarjouksen myötä heistä 20 % eli 68 ihmistä klikkaa sukat ostoskoriin.
  • Ostoskoriin lisänneistä 47 % eli 32 hoitaa suorituksen loppuun saakka.

Myyt siis hanskoja tällä kaavalla 320 euron edestä.

Jos parannat konversiota kaikilla osa-alueilla 20 %, kuinka paljon se vaikuttaisi myynteihisi?

Jos sähköpostilistallasi olisi 12 000 ihmistä, ja saisit heistä 4,08 % klikkaamaan sähköpostisi linkkiä, klikanneista 24 % laittamaan sukat ostoskoriin, ja ostoskoriin lisänneistä 56,8 % viemään tilauksen loppuun saakka, myisit sukkia

  • 490 klikkausta
  • 118 ostoskoriin
  • 67 ostos loppuun

670 euron sukkamyynnit.

Kaikki osa-alueet – sähköpostilistan koko, klikanneet, ostoskoriin laittaneet ja tilauksen loppuun saattaneet – tulokset paranivat hieman, myynnit yli kaksinkertaistuivat.

Ja kysymyksessä on tässä tapauksessa vain yksi sukkakampanja.

Aarna Marketingin toteuttamana konversio-optimointisi on kahden kokeneen asiantuntijan käsissä. Yli 10 vuoden kokemuksemme verkkokauppamyynnistä on auttanut tuottamaan asiakkaillemme tuloksia, joilla he ovat onnistuneet jopa kolminkertaistamaan myyntinsä. Koska kyseessä on sinun rahasi ja mainosbudjettisi, teemme kaikkemme, jotta saat parannettua verkkokauppasi konversiota, ja myytyä enemmän.

Parhaiten asian todistavat tyytyväiset asiakkaamme. Tässä muutama heidän kommenteistaan:

”Mainonta seis, hukumme tarjouspyyntöihin!”

Mikko Hannula, Popmaster

Haluatko kuulla lisää, miten voimme parantaa verkkokauppasi konversiota?

Aarna Marketingin tekemä konversio-optimointi sopii sinulle, jos

+ et ole tyytyväinen sivustosi nykyisiin tuloksiin
+ verkkokauppaasi on mahdollista tehdä muutoksia
+ kehität verkkokauppaasi ennakkoluulottomasti
+ olet kiinnostunut tuloksista
+ ymmärrät, että hyvät tulokset vaativat aina pitkäjänteisyyttä

Ota yhteyttä