Google Consent Mode V2 -asennus

Onko sinulla mennyt hermo Consent Moden kanssa?

Verkkosivustolla pitää kysyä käyttäjän suostumus seurantojen asettamiselle. Mikäli teet Google-mainontaa, kannattaa asentaa se Google Consent Mode -huomioiden.

Tarvitsetko apua asennukseen? Tai haluatko, että varmistamme tekemäsi asennuksen toimivuus? 

Olemme tehneet lukuisia Consent Mode -asennuksia eri julkaisujärjestelmiin ja eri evästetyökaluille, esimerkiksi WooCommerce -, Shopify- ja Oscar-verkkokauppoihin käyttäen kolmannen osapuolen evästetyökaluja (Cookiebot, CookieYes, Complianz). Olipa tilanteesi mikä tahansa, pystymme varmasti auttamaan tai ohjaamaan sinut oikeaan paikkaan ongelmasi kanssa. 

Miten voimme auttaa sinua Consent Mode V2:n kanssa?

Sparrauspalaveri

Olet itse lähtenyt hoitamaan asiaa, mutta joku asia mietityttää? Ota yhteyttä ja tsekataan homma kuntoon.

Perusasennus

Consent Moden asennus Google Tag Managerin päässä ja tarkistamme sen toimivuuden Google Adsissä ja GA4:ssä. Vaihtoehtoisesti asennus voi tapahtua myös julkaisujärjestelmän päässä. Lisäksi ohjeistamme evästetyökalun asetusten kanssa.

Evästetyökalukin puuttuu?

Hätä ei ole tämän näköinen! Hankitaan teille sopiva evästetyökalu ja laitetaan sen määrityksen kuntoon ennen Consent Moden asennusta.

Mikä Consent Mode on?

Jokaisella verkkosivustolla tulee kysyä käyttäjän suostumus muiden kuin välttämättömien evästeiden ja evästeitä vastaavien seurantojen asettamiselle. Tämä on toteutettu yleensä ns. evästebannerilla (CMP tai consent manager), joka aukeaa pop-upina sivustolle tultaessa.

Google on jonkin verran ollut tietosuojaviranomaisten syynissä ja Google Consent Mode on heidän yksi vastaus siihen. Eli verkkosivuston ylläpitäjiä vaaditaan tekemään käyttäjän suostumuksen kysyminen Google Consent Mode -protokollaa käyttäen. Jos sivustolla ei käytetä Google Analyticsia tai tehdä mainontaa Googlessa niin Consent Modea ei tarvitse asentaa. Toisaalta taas jos Google-mainonnan optimointi on tärkeässä roolissa niin tämä kannattaa olla kunnossa!

Lyhyesti sanottuna Consent Modella eli suomeksi suostumustilalla määritellään miten Googlen mainos- ja analytiikkatagit käyttäytyvät ja tallentavat tietoa. Consent Moden käyttöönotto on tärkeää, ettei Google-kampanjoiden tehokkuus ja toimivuus kärsi.

Miten Consent Mode asennetaan?

Käytännössä Consent Mode asennetaan yleensä evästebannerin eli suostumustyökalun yhteydessä. Näitä työkaluja on lukuisia mutta käytetyimpinä mainittakoon Cookiebot tai Cookie Information. Kaikissa suostumustyökaluissa ei ole vielä Consent Mode -tukea.

Varsinainen suostumustyökalu asennetaan yleensä joko a) GTM:n eli Google Tag Managerin kautta b) julkaisujärjestelmässä plugarilla tai moduulilla c) suoraan “kovakoodaamalla” lähdekoodiin. Consent Mode puolestaan otetaan käyttöön valitussa suostumustyökalussa ja implementointi vaihtelee hieman riippuen sekä työkalusta että siitä miten ko. työkalu on asennettu. Lisäksi jos Google-tagit on asennettu GTM:ssä, asetetaan GTM:ssä myös Consent Mode näihin yksittäisiin tageihin.

Mikä Consent Mode v2 on?

Consent Mode v2 tarkoittaa vain sitä, että suostumustila käsittelee kahta lisäsignaalia: ad_user_data ja ad_personalization. Aiemmassa versiossa signaaleja olivat ad_storage ja analytics_storage. Consent Mode v2 siis käsittelee näitä neljää signaalia tai parametria:

Mikä on Advanced Consent Mode?

Consent Mode v2 voidaan ottaa käyttöön Basic- tai Advanced-toteutuksella.

Basic-toteutuksella Google-tageja estetään latautumasta, kunnes käyttäjä antaa suostumuksensa. Advanced-toteutuksessa Google-tagit laukeavat vaikkei suostumusta olisi annettu mutta data tallennetaan GA4:ään ja Google Adsiin vain suostumuksen antaneilta käyttäjiltä. Advanced-toteutuksella saadaan enemmän dataa analytiikan ja mainonnan konversioiden mallinnukseen.

Paljonko Consent Moden asennus maksaa?

Hinnoittelu vaihtelee sen mukaan missä vaiheessa prosessi on. Onko evästetyökalua otettu käyttöön, löytyykö Google Tag Manager ja GA4?

Mikäli teillä on Consent mode -yhteensopiva evästetyökalu jo otettuna käyttöön ja määritykset pitää hoitaa vain Tag Managerin päässä työ on hyvin yksinkertainen. Asennuksen jälkeen varmistamme että kaikki on kunnossa GA4:ssä ja Google Adsissä. Tämän työn hinta on 200 € + alv. Kaikissa tapauksissa työn hinta-arvio saadaan annettua 15 minuutin kartoituksen perusteella. Ota siis rohkeasti yhteyttä olipa tilanteesi mikä hyvänsä ja katsotaan yhdessä miten asian kanssa edettäisiin.

Haluatko, että sinun ei enää tarvitse käyttää sekuntiakaan aikaasi Consent Mode V2 miettimiseen?

Ota yhteyttä ja me teemme miettimisen puolestasi ja hoidetaan asia yhdessä kuntoon.

 

Ota yhteyttä