Black Friday 2020: 7 perusasiaa onnistuneeseen Black Friday kauppaan

Kaikki meistä ovat varmasti nähneet uutisia verkkokaupan kasvusta. Huhti-kesäkuussa verkkokauppa kasvoi Suomessa 75 %, jos mitataan tilausmääriä vuotta aikaisempaan ja 25 %, jos mitataan myyntiä kertoo Vilkas Groupin verkkokauppaindeksi.
Vaikka kasvua on tullut verkkokaupoille vuosi vuodelta, auttoi korona kasvussa merkittävästi. Tavalla, jota kukaan ei osannut odottaa. Nyt kun olemme nähneet koronan ensimmäisen aallon suomessa ja toinen on puskemassa päälle voimme vain ennustaa sitä, että miten paljon kohonneet koronaluvut tulevat vaikuttamaan vuoden 2020 Black Friday -myynteihin verkossa.
Black Friday on tänä vuonna 27.11. ja kauppa kaikki aikaisemmat myyntiennätykset verkossa tullaan rikkomaan. Tämä olisi tapahtunut ilman koronaa, mutta koska korona, ennätykset tulevat olemaan huomattavasti isommat, koska kaupan teko tulee painottumaan verkkoon.
Tarkista, että seuraavat asiat ovat kunnossa
Mainonnan rooli Black Friday -myynneissä on suuri, mutta mikäli perusasiat eivät ole verkkokaupassa kunnossa, tulet menettämään asiakkaasi kilpailijoille. Vaikkakin nyt puhumme Black Fridaysta, niin samat asiat pätevät joka ikiseen myyntipäivääsi, joten pidä huoli että nämä on laitettu kuntoon.
1. Verkkokaupan nopeus
Verkkokaupan konversioprosentti laskee merkittävästi, mikäli sivusto on hidas. Ihmiset ovat kiireisiä ja ennen kaikkea Black Fridayn aikaan, joten yli 4 sekunnin sivulatausajat rokottavat merkittävästi kaupan tekemisessä.
2.Mobiiliystävällinen kauppa
Jo vuosi sitten 71 % suomalaisten tekemistä verkkokauppaostoksista tehtiin puhelimilta, joten pidä huoli että verkkokauppasi toimii moitteettomasti puhelimella. Oman verkkokaupan mobiiliystävällisyyttä pystyt tekemään Googlen testillä.
3. Valmistaudu nouseviin liikennemääriin
Pidä huoli, että verkkokauppasi kestää nousevat liikennemäärät. Onko mitään parempaa tapaa pilata Black Friday -myynnit kuin se, että kauppasi kaatuu? On parempi liioitella asian kanssa, jotta kaistanleveys kaupalla varmasti riittää palvelemaan kaikkia maksavia asiakkaita.
4. Sähköpostimarkkinointikampanjat ajan tasalle
Mikäli et aktiivisesti kerää sähköpostilistaa nykyisistä ja potentiaalisista asiakkaista, nyt on viimein aika alkaa keräämään ihmisiä listalle. Sähköpostimarkkinointi on yksi parhaista digitaalisen markkinoinnin kanavista ja siellä konversioprosentit nousevat korkeiksi. Ongelma tässä on se, että jokaisen asiakkaan täytyy kuluttajapuolella itse ilmoittaa halusta vastaanottaa sähköposteja, joten jos aloitat nollasta vuoden 2020 black friday tulee jäämään kevyeksi sähköpostimainonnan osalta.
Mikäli listat ovat kunnossa ja mikäli sinulla on asiakkaista ja heidän ostohistoriasta enemmän dataa, tee kohdennettua mainontaa. Sähköpostilaatikot ovat äyrejä myöten täynnä Black Fridayn aikaan, joten kohdennetulla otsikolla voit erottautua sähköpostilaatikosta.
5. Hio suunnitelmat kaikkiin toimiviin myyntikanaviin
Samat lainalaisuudet toimivat myös Black Friday -myynteihin. Mikäli Google shopping tuo 80 % hakusanamainonnan kaupasta, älä nipistä siitä budjetista ja siirrä rahoja jonnekin muualle.
6. Tee selkeät laskeutumissivut joihin ohjaat ihmiset
Kun olet suunnitellut selkeän kampanjan, on laskeutumissivut helppo suunnitella. Mikäli Cyber Mondayna on eri tarjoukset verrattuna Black Fridayhyn ja varsinkin jos koko viikon ajan rummutat menemään eri hinnoilla tuotteita, pidä huoli että asiakas hahmottaa mitä saa milloinkin ja mihinkä hintaan.